japan2019.reismee.nl

Tempel 1t/m 7 + 8 t/m 11 + 12 + 13 t/m 17

Met de trein naar Bando station, bij aankomst dikke tranen, veel herinneringen. Naar tempel 1 gelopen en zo verder t/m tempel 7. Het is droog en zonnig en wordt steeds warmer. Het grootste gedeelte op asfalt gelopen van kleine achteraf weggetjes door dorpjes. Geen AH of Spar tegengekomen, alleen wat kappers of autowerkplaatsen, ook geen restaurant of café. In tempel kan je alleen naar de wc of water krijgen, maar het is heel mooi dat je in elke tempel een stempel met een handgeschreven boodschap krijgt (kost yen 300 = € 2,80). Erg mooi zijn ze. Iets voor nr 4 was gelukkig een klein rustplekje waar ze koude thee en koekjes hadden neergezet. Er was niemand, dit was echt voor de pelgrims. Tussen 5 en 6 was een lang stuk en was ik al aardig moe, naar 7 was gelukkig nog maar een klein stuk. Heb 18 km gelopen en slaap nu in tempel 7. Diner om 18.00, kreeg een hele vis en dacht hoe ga ik dat met de stokjes aanpakken. Gelukkig zat er een Japanse dame naast me die uitlegde dat ik vis met links kon vasthouden en met de stokjes rechts kon opeten,  het is gelukt en was lekker.   Veel pelgrims doen de route per auto, soms per fiets.

Om 6.30 gebedsdienst, priester ging zitten en deed de versterking aan, je hoorde alles wat hij deed, verschoof of aanraakte erg versterkt. Verder donker gehumm.   Het is bewolkt gelukkig, ben hoedje kwijt en ook de bewegwijzering van tempel 7 naar 8 zag ik nergens. Op gevoel en zoals de kaart zegt, naar rechts gelopen, een heel eind langs de weg, nog een keer gevraagd, light and straihgt,  daar bedoelen ze rechts mee maar vaak wijzen ze naar rechts maar zeggen left, blijft grappig. Bij een kruising waar ik dacht dat ik links moest kwam gelukkig pelgrim die mij verder wees. Ik hoeld hem in de gaten maar hij loopt erg snel. Weer mooie stempels en tekens in mijn groene dagboekje gekregen. Tempel 9 tot 10 werd steeds heftiger door blaren. Bij tempel 10 moest ik 333 treden omhoog voor mijn stempel en eenmaal boven vond ik het genoeg. Krom stempelvrouwtje heeft taxi  gebeld die mij naar hotel 10km verder bracht. Had toen 12km gelopen.  Een klein familie hotel met japanse kamer en douche wc op de gang. Man legde mij alles uit in het japans en ik begreep dat het bad vanaf 2.30 pm was. Maar wou ik dat. Ging lekker naar kamer tutten, ging de telefoon om 2.30 bad is ok, bad is ok. Dus naar beneden met mijn doorgeprikte blaren en lekker douchen, ik durfde niet in het gemeenschappelijk bad met mijn voeten. Na douche bij receptie hiel laten zien, vrouw van man ging mijn blaren keurig verzorgen, de schat, dat voelt nu beter. Diner om 18.00. Man zou me bellen, het blijft gezellig.

Voor het diner had ik aan zoon van man en vrouw gevraagd waar de supermarkt was, hij zei dat hij me me daar wel heen wou rijden, het was wel 2 km. Ik zei dat ik terug wel ging lopen, maar geen probleem, hij bleeft wachten en toen de ATM het in die winkel niet werkte bracht hij mij nog door naar de Seven Eleven waar het wel werkte. De volgende ochtend gevraagd hoe ik met openbaar vervoer naar tempel 12, die 25km verder was, kon gaan. Keurig uitgelegd, maar eerst nog naar 11, vrouw bracht mij met auto en terug naar hotel gelopen. Daar bracht man mij met auto naar station, ongelooflijk lieve mensen!  Met trein naar Tokushima, had 2 uur wachten, dus kon even naar mijn hotel waar koffer stond om wat dingen te wisselen. Daarna met 2 bussen en een gedeelde taxi, met een man uit Houston die ik onderweg tegenkwam en de route al eens had gedaan, naar tempel 12. Mooie tempel bovenop de berg. Het is weer prachtig weer en ben terug de steile, bochtige weg gaan lopen. Na een heel eind stopte een auto met 2 dames die vroegen waar ik heen ging, in het Japans en zij brachten mij naar mijn hotel.  Ruime Japanse kamer en weer schema voor douche en bad om 16.30 en diner 18.00. Het lopen gaat gelukkig weer beter.

Ontbijt om 06.30 daarna met 2 bussen samen met een Argentijnse dame naar tempel 13 gereden, dit scheelt 12 km lopen en we hebben nog genoeg te doen. Het was was heel fijn en gezellig met haar de tempels 13 t/m 17 te bezoeken. Zij kon op haar mobiel heel goed de route vinden en ze sprak wat Japans. We hebben 13 km gelopen en daarna met de trein naar Tokushima, zij ging nog verder.  Ben blij met mijn westers hotel voor vannacht met eigen badkamer en wc. Lekker heet bad genomen en mij blaren verzorgd. Net heerlijk Japans gegeten.






Reacties

Reacties

Tamar

Oh, al die herinneringen die bij je boven komen- gelukkig zijn het mooie herinneringen!
De bossen bloemen, die je kreeg, heb ik weg moeten gooien; ze hadden hun uiterste datum bereikt.
Ik stel me voor hoe je zo'n lange (stijgende?) weg alleen loopt- very Zen... zeker zonder eten.
Fijn dat je niet terug hoefde te lopen maar in nr. 7 kon logeren.
Ik doe dan nog maar es "Nederland in Beweging", beetje Pilates en een kei-koude douche -
liefs, Tamar

Ester

Wat mooi dat je deze reis maakt. Ik vind het knap dat je het allemaal aan gaat en door loopt.
Kusje erop♥️

Floor

Even opnieuw,
want ik had al een klein stukje getikt, maar omdat ik een paar verkeerde knopjes heb ingetoetst is alles even "verdwenen".
Nou ja dan maar even opnieuw iets schrijven:
lieve Marjo, ik vind m'n hond uitlaten in heuvelloos Nederland al een prima prestatie en ook vind ik het het heel gezellig bij de Albert Heijn met andere woorden ik heb geen enkele voorstelling van jouw wandel, klim en klauterdagen aldaar en heel af en toe iemand die met onverstaanbare klanken contact met je heeft hoe dan? Zij weten niets van jou, van jouw verdriet van jouw rouw, zo eenzaam. Ik hoop dat deze reis helend voor je is en dat je geniet van het prachtige land, ga zo door hopelijk zonder je ellendige blaren. kus
Floor

jeannebremmers

LIeve MArjo. JEemig, wat bewonder ik jou'''!!!!!!!!!!!!!!!
EEnmaal thuisgekomen, kan je van lieverlede je aantekeningen in een verhaal"stijl" weergeven, maar bewaar toch je definitieve eerstgemaakte notities een tijd.
VAndaag zestien oktober, dat ik dit tik op IPAD!!!!
TEl je bagage , steeds. Eigenwijs blijf ik!!!!!
ALs je eenmaal in je keuken aan de keukentafel zit, war zal er dan veel in herinnering komen, het beste is, vragen pf Bas, de schat, een blocnote en een balpen voor je in de aanslag legt. Korte memmetjes, kangeen kwaad.!aar eerst denk ik zomaar dat je gaat slapen . IK telefoneer zelf niet want wellicht rust je inslaap, maar wacht af, Rustig aan dus.
S P A N N E N D! Heb met Lars goed contact om over je belevenissen samen te praten.
HEeeeel veel liefs van O N S , mamma en uit naam van lars, vindt hij vast goed !!!!!
Liefs van mij.

Tamar

Allemachtig, wat ben je een taaie! Hoe gaat dat met doorgeprikte blaren de dag erna?
Groetjes van Patsy en mij. Bas was er ook even om de kattenbak te doen.
Aftellen naar zaterdag ; dan ben je er weer- Geniet nog vollop,
Tamar x

Nicole

Dag lieve zus, geniet nog even intens van dit prachtige land en de lieve mensen die zo behulpzaam voor je zijn. Hoop dat het naar meer smaakt om nog een keer naar Japan af te reizen. Wel een geluk dat je steeds prachtig weer hebt en dat je gelukkig weinig last hebt gehad van de tyfoon. Geniet nog een paar keer van het lekkere Japanse eten.
Dikke kus uit nog steeds regenachtig Holland xx

Linda

Wat een belevenissen! Geniet van de laatste dagen! Liefs

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!