japan2019.reismee.nl

Kyoto, Nara, Hagibis

Vroeg op gestaan in de tempel om de gebedsdienst bij te wonen. Het werd meerstemmig een soort van zingend gedaan. We mochten op bankjes zitten en op het eind mocht je een beetje zand op een steentje doen en een wens doen. Daarna eenvoudig Japans ontbijt, zittend op de grond en met de bus naar de kabelbaan. Het was klaar blauw, wel heel fris. De kabelbaan ging steil omlaag en op het perron stond al de trein klaar. Na een uur overstappen naar de volgende trein, daar voelde ik iets op mijn hoofd, toen ik het pakte bleek het een klein groen kevertje te zijn. De Japanners vonden het maar vreemd en eng dat ik het beestje op mijn broek had gezet en later mee naar buiten nam. Het is nu ergens op een perron. Met nog een overstap in Osaka en de metro kwam ik bij mijn hotel in Kyoto. Mijn koffer was daar ook, zodat ik weer wat spullen kon overladen. Het is warm in Kyoto. Ben naar een grote rode heilige poort gegaan en wou nog 2 dingen bezichtigen die helaas dicht waren omdat ze verbouwd werden. Wel heb ik met wat hulp het Budo gebouw gevonden waar de oude Japanse sporten worden beoefend. Ik had geluk dat er geoefend werd voor kyudo, een soort boogschieten. Het was prachtig, alles ging heel geconcentreerd, om de totale verbinding te krijgen tussen lichaam, geest en het boogschieten. Er waren oudere dames en jonge meisjes. Ik heb een tijd zitten kijken naar al de rituelen. Daarna werd het al donker en heb ik de taxi terug naar hotel genomen.

Na westers ontbijt eerst naar een overdekte markt, Nishiki markt, gelopen, met weer van allerlei lekkers en kijk spul. Daarna met de bus naar een grote tempel gegaan. De bus heeft maar 1 tarief, maakt niet uit hoeveel haltes je meegaat en in mijn geval waren dat er heel veel. Het is drukkend heet, 2 mooie tuinen bij tempels gezien en een pad gevolgd langs een riviertje. Het is heel druk met toeristen in Kyoto en ik dacht eerst wat zie ik veel kimono’s, maar begreep dat vooral de Japanse toeristen het leuk vinden om die te huren en dan hoort daar ook bij de make up en mooi kapsel en dan te gaan flaneren . Ben nog door de smalle Pontocho straat gelopen met veel restaurants, bars en theehuizen en waar ook veel geisha lopen, maar het was nog te vroeg, dus die niet gezien.

Met metro en 3 treinen naar Nara, het is heel druk en warm. Er zijn hier ook veel klassen, 3 kids van zo’n 11 jaar hadden een lijstje met vragen in het Engels, ze konden keurig de vragen opnoemen en begrepen mijn antwoorden, als dank kreeg ik een klein gevouwen papieren kimono. Het stikt hier ook van de herten, ze lopen vrij rond en keutels zie je overal (waar is de netheid?). De tempel Todai-ji is heel groot en van hout, binnen een reusachtige Buddah. Naar het Nara national museum met ontroerend mooie beelden en maskers uit de 8-11e eeuw. Zeer de moeite waard. Hier thee met een groen cake gebakje gegeten, ze doen veel met de groene thee, bv licht groen ijs, etc. Met 1 trein weer terug (had heen verkeerde info gekregen, maar dat gaf niet), onderweg hoorde je steeds omroepen dat de snelle treinen morgen niet zouden rijden ivm de typhoon Hagibis. Ik zit deze reis alleen maar in de minder snelle treinen. Nog wat rondgelopen, het is nog steeds droog. ‘sAvonds inktvis gegeten, maar ik had niet de juiste keuze gemaakt. Het bleken 7 plakjes rauwe inktvis te zijn, waarvan ik er 6 met moeite heb opgegeten, gelukkig had ik er apart een kommetje rijst en een bier bij besteld. Ahh. Het is nog steeds droog.

Vanochtend bij de receptie route naar national museum van Kyoto gevraagd, dat bleek dicht te zijn ivm met typhoon. Zie dat het flink regend maar verder ok, heb plu geleend en ben met metro naar Kyoto station gegaan. Er is hier veel te zien en mooi heel groot gebouw. Het is nu 13:00 uur, regent nog flink maar geen storm. Ben vlakbij hotel in coffee shop (niet wat je denkt) en aan mijn 2e grote thee bezig. Vanochtend al een mailtje van mijn touroperator gekregen dat ik een extra nacht in Kyoto blijf, verder loopt mijn schema dan wel in de war, hoor morgen hopelijk hoe het verder gaat. Jullie horen het als hetspannend wordt


Reacties

Reacties

Jeannebremmers@yahoo.com

LIeve MArjo, Wat stel ik dat erg op prijs, je berichtgeving, als je eenmaal thuisbent
Ontvang je van mij f genoegdoening.
HOu dat serieus tegoed van mij, ik wil niet anders dan je vervolg horen.
PAs goed op jezelf
BEn net terug van de lunch met de secretaresses bij het Schippersrijk, ik kreeg de lunch KAdoo voor mijn. Verjaardag en nog een prachtige zowel N huis en tuin te plaatsen plant. BEn voor alles heel dankbaar. HEt etentje was superbe.!!!!!
Tot volgend bericht. HIer hufterig nattig en kil, Dikke trui aan.q

Tamar

Ha Marjo, gaat ie lekker? Zo te lezen zie je veel. Wat een grap van die verklede toeristen.
Het zonnetje breekt hier gelukkig weer even door, na veel nattigheid.
Oh, pijl en boogschieten. Vind ik leuk. Als kind beetje met Surinaams Indiaanse bogen leren schieten. En laat het kinderboek dat ik lees nou "Snelvoet en Pijlkind" heten, dat gaat over twee witte kinderen die verdwaald raken en door Indianen gevonden worden. Dan blijkt de jongen heel snel te kunnen rennen en het meisje heel goed boog te kunnen schieten; zo krijgen ze die namen-

Linda

Hoi Marjo, wat bijzonder allemaal! Je hebt met wandelen zeker wel plezier van je trainingtochten van huis naar kantoor en vice versa:-)

Ester

Ik hoop dat je niet veel last krijgt van de tyfoon Hagibis! Succes?

Lars

Hoi zus, Ik leef met je mee. Hoop dat het allemaal meevalt met de storm Hagibis. Berichten zijn dat het na een nacht slapen, bij jou, op zondag over moet zijn. Diverse sportevenementen schijnen in Japan ook afgelast te zijn. Ze hopen echter dat die zondag toch door kunnen gaan. Ik blijf het volgen, pas goed op je zelf.

Tamar

Ha Marjo, het klinkt nu toch alsof de tyfoon erger wordt- als je even een stem wil horen, laat t weten, dan bellen even-

Ron

Hallo Marjo,
Wel heel leuk dat je ons zo mee laat leven met je bijzondere vakantie.
Heel aparte ervaringen doe je op, zowel met al die uitheemse etenswaren. Pas maar goed op dat je geen giftige vis eet; een gewoon patatje is ook lekker. Maar Floor en ik zijn jaloers op je lef om je zo alleen naar het verre land Japan te gaan. Jij doet in twee weken meer ervaringen op dan ik in mijn hele leven.
Hoor je veel van die tyfoon Hagibis? ik hoorde dat er verschrikkelijk veel mensen moet worden geëvacueerd. Nou, we horen het wel van je . Doe in ieder geval voorzichtig; Je schoonvader zou gezegd hebben:"aan de huizenkant blijven".
Groetjes,
Ron en Floor

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!